هنر نیوز - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://www.honarnews.com/ Fri, 17 May 2024 12:21:55 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.honarnews.com/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط هنر نیور http://www.honarnews.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هنر نیوز آزاد است. Fri, 17 May 2024 12:21:55 GMT 60 تخصیص بن اعتباری خرید کتاب به خبرنگاران و اهالی رسانه http://www.honarnews.com/vdccx0qo.2bqos8laa2.html به گزارش هنرنیوز ، خبرنگاران، سردبیران، مدیران مسئول و همچنین خبرنگاران غیرشاغلِ دارای پرونده خبرنگاری در سامانه جامع رسانه‌ها، از امروز یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب (book.icfi.ir) نسبت به تهیه بن خرید کتاب به مبلغ یک میلیون تومان اقدام کنند. بنا بر این گزارش، با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتبار مبلغ بنِ خرید کتاب برای خبرنگاران و اهالی رسانه، یک میلیون تومان است که ۵۰۰ هزارتومان آن آورده خبرنگارِ متقاضی خواهد بود، ۴۰۰ هزار تومان از سوی معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات و ۱۰ درصد مابقی از محل تخفیف ناشران پرداخت می‌شود. خبرنگاران، مدیران مسئول و سردبیران رسانه‌ها و خبرنگاران غیرشاغلِ دارای پرونده خبرنگاری تایید شده در سامانه جامع رسانه‌های کشور، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب (book.icfi.ir) سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به تهیه بن خرید کتاب به مبلغ یک میلیون تومان اقدام کنند. یارانه مذکور که پس از تشکیل سبد خرید از سامانه به‌صورت خودکار اعمال می‌شود، به صورت «اعتبار خرید» به کـد ملـی خبرنگاران متقاضیان اختصاص می‌یابد و تنها برای خرید از بخش مجازی نمایشگاه کتاب قابل استفاده است. ]]> کتاب و ادبیات Sun, 12 May 2024 07:55:25 GMT http://www.honarnews.com/vdccx0qo.2bqos8laa2.html اعلام فروش و تماشاگران نمایش‌های در حال اجرا http://www.honarnews.com/vdcaoyno.49now15kk4.html به گزارش هنرنیوز ، نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۷ هزار و ۵۷۷ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۱ میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان دست پیدا کند. نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۲۱ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۰۷ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۸۱ میلیون و ۹۸هزار تومان برسد. نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی‌فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت ۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۲۵ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۷۴۲ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۲۳۹ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان دست پیدا کند. نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۲۷ اجرا و میزبانی از ۲ هزار و ۲۹۹ مخاطب، فروشی معادل ۳۴۵ میلیون۷۴۶ هزار تومان داشته است. نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۲۱ اجرا و میزبانی از ۲ هزار و ۱۹۴ مخاطب به فروشی معادل ۲۶۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان دست پیدا کند. نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۲۵ اجرا و میزبانی از ۹۳۱ مخاطب به فروشی معادل ۹۴ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان دست پیدا کند. نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۲۳ اجرا، ۸۷۱ مخاطب جذب کرده و فروشی معادل ۸۸ میلیون و ۲۵۴ هزار تومان داشته است. نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان به صحنه رفته است، با ۱۷ اجرا میزبان ۳۴۶ مخاطب بوده و به فروش ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است. در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ پانزدهمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۵۷۱ تماشاگر بوده است. این نمایش با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۲۱ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان فروخته است. همچنین نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان نیز که اجرای خود را از ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز کرده است؛ با ۱۰ اجرا توانسته است ۶۳۳ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، توانسته مبلغ ۲۷ میلیون و ۶۴۸ هزار تومان بفروشد. در تالار هنر، نمایش «انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳در سالنی با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۱۹ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۱ هزار و ۸۴۶ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۱۱۴ میلیون و ۴۸۲ هزار تومان دست پیدا کند. همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین ۱۴۰۳در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است؛ با ۲۷ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۱ هزار و ۵۴۸ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۱۰۸ میلیون و ۲۷۸ هزار تومان دست پیدا کند. ]]> تئاتر و موسیقی Sun, 12 May 2024 07:51:33 GMT http://www.honarnews.com/vdcaoyno.49now15kk4.html سه درخواست برای پروانه ساخت http://www.honarnews.com/vdcjoxeh.uqehyzsffu.html به گزارش هنرنیوز ، فیلم «تونل وحشت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کاوه سجادی حسینی، «رکب» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش و «زیر توت» به تهیه‌کنندگی حسین زندباف و کارگردانی میثم حسن زاده حسین آبادی در انتظار دریافت پروانه ساخت به سر می‌برند. کاوه سجادی حسینی کارگردانی فیلم های سینمایی نبودنت، شب بیرون، بوفالو، روزی که می آید، فیلمساز کوچک، راه، نگرانی، آتش زیر خاکستر، بی پایان و اکنون در یک آینه را برعهده داشته است. نبودنت به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کاوه سجادی حسینی در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین دوره جشنواره فجر حضور دارد. محمدحسین فرح‌بخش نیز پیش از این زندگی خصوصی، مستانه و آب نبات چوبی را کارگردانی کرده است. پا تو کفش من نکن آخرین ساخته این فیلمساز بود و او پس از ۸ سال قصد دارد «رکب» را جلوی دوربین ببرد. همچنین از جمله آثار حسین زندباف در مقام تهیه کننده می توان آپاچی، تکیه بر باد،‌ زبان مادری، شب های روشن، ایستگاه متروک، از کنار هم می گذریم، شب های تهران، مومیایی ۳ و روانی را نام برد. وی تاکنون جوایز و افتخارات فراوانی به دست آورد است که از میان آنها می توان به چهار سیمرغ بلورین بهترین تدوین از جشنواره فیلم فجر اشاره کرد. ]]> سینما Sun, 12 May 2024 07:48:09 GMT http://www.honarnews.com/vdcjoxeh.uqehyzsffu.html محمد خزاعی دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد http://www.honarnews.com/vdciy5a3.t1a3u2bcct.html به گزارش هنرنیوز ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، محمد خزاعی را با حفظ سمت، به عنوان دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منصوب کرد. در متن حکم محمدمهدی اسماعیلی خطاب به محمد خزاعی آمده است: جناب آقای محمد خزاعی معاون محترم وزیر و رئیس سازمان سینمایی و سمعی - بصری سینمای ایران در سال گذشته شرایط خاص اما امیدبخشی را پشت‌سر نهاد و در سال پیش رو برگزاری همزمان چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی، نیازمند جهش کیفی و کمی و حمایت گسترده از آثار و تولیدات سینمایی است. از این‌رو و با توجه به تخصص، تعهد و تجربیات ارزشمندتان در برگزاری جشنواره‌های مختلف، با حفظ سمت ریاست سازمان سینمایی و سمعی – بصری، به عنوان «دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر» منصوب می‌شوید تا با برنامه‌ریزی‌های لازم باشکوه‌ترین آیین سینمایی کشور را برپا نمایید. امید است با استعانت از خداوند متعال و تدابیر شایسته جناب‌عالی، شاهد جشنواره‌ای درخور سینمای ایران و تراز انقلاب اسلامی باشیم. همچنین از زحمات و تلاش‌های مجدانه جناب آقای مجتبی امینی به عنوان دبیر چهل و یکمین و چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر قدردانی می‌نمایم. ]]> سینما Sun, 12 May 2024 07:45:02 GMT http://www.honarnews.com/vdciy5a3.t1a3u2bcct.html بنیاد سینمایی فارابی می‌تواند به محور اصلی نشر ادبیات سینمایی کشور تبدیل شود http://www.honarnews.com/vdch-knw.23nwvdftt2.html به گزارش هنرنيوز ،‌ عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به برگزاری سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و حضور بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یکی از محدود ناشران تخصصی کتاب‌های سینمایی گفت: اصولاً هدف از نوشتن، چه تألیف و چه ترجمه، تفکر، آموختن و انتقال تجربیات است؛ در عین حال، آموختن مستلزم مطالعه و پژوهش مداوم و دسترسی به منابع مورد نیاز در حوزه‌های تخصصی است. وجود ناشری متعهد در حوزه فرهنگی که در راستای این اهداف عمل می‌کند، چه برای مؤلفان و مترجمان و چه برای خوانندگان گوناگون اعم از دانشجویان، استادان و به طورکلی علاقه‌مندان حوزه سینما غنیمت است. وی تأکید کرد: با توجه به رکود و جمودی که طی چند سال گذشته در انتشارات فارابی وجود داشت، احیای سنت نشر آثار سینمایی در بنیاد فارابی را باید به فال نیک گرفت اما صرفاً بازنشر آثار قدیمی برای ارتقای فرهنگ سینمایی در کشور کافی نیست. اگرچه برخی از این آثار بسیار مهم و کلاسیک اند و باید به نشر آثار جدیدتر در حوزه سینما نیز همت گماشت. چرا که رسانه سینما و تلویزیون و به‌طورکلی رسانه‌های تصویری و شنیداری به سرعت در حال متحول شدن هستند و از این‌رو باید چارچوب‌های نظری جدید را به مخاطبان عرضه کرد. عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما با اشاره فعالیت بسیار محدود ناشران در حوزه نشر کتاب‌های تخصصی سینمایی گفت: بنیاد سینمایی فارابی ‌می‌تواند به محور اصلی نشر ادبیات سینمایی کشور تبدیل شود. به عبارت دیگر، این بنیاد می‌تواند بار دیگر در گسترش و آموزش فرهنگ سینمایی در کشور نقش مهمی ایفا کند و با شناسایی و برطرف ساختن خلاهای موجود در حوزه نظری و عملی سینما، نقشی تعیین کننده داشته باشد. موسوی با انتقاد از عدم شناسایی یک مسیر نظام مند برای انتشار کتاب‌های سینمایی خاطر نشان کرد: ناشرانی که از امکانات مالی بیشتری برخوردارند، همچنان کتاب‌هایی در زمینه سینما منتشر می‌کنند. اما به طورکلی، نمی‌توان مسیر یا الگوی نظام‌مندی در انتشار کتاب‌های سینمایی در حوزه نشر را در کشور شناسایی کرد. برای مثال، می‌بینیم که همزمان دو یا سه ترجمه از یک کتاب واحد به بازار عرضه می‌شود. البته، این رویه به خودی خود نقص بزرگی محسوب نمی‌شود. چراکه خواننده می‌تواند ترجمه‌های مختلف را با هم قیاس کرده و محصول مورد نظر و مطلوب خود را انتخاب کند. اما با نگاهی به حوزه نشر آثار سینمایی در جهان، شاهدیم که مؤلفان سینمایی، موضوعات گوناگون و متنوعی را کندوکاو می‌کنند و جای خالی این آثار در ادبیات سینمایی کشور خالی است. متأسفانه در ادبیات سینمایی کشور شاهدیم که انتشار آثار در برخی حوزه‌ها بسیار پررنگ است و حتی به حد اشباع رسیده، درحالیکه در بسیاری بخش‌های مهم دیگر به ندرت کتابی ترجمه یا تألیف می‌شود. این پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به خلاء جدی کتاب‌هایی در حوزه نظریه پردازی، تحولات جدید سینما و منابعی درخصوص بخش‌های محتلف تولید در سینما گفت: با پژوهشی مختصر درباره کتاب‌های منتشرشده در زمینه سینما در هر حوزه‌ای از جمله نظریه فیلم، ژانرها، تدوین، کارگردانی، فیلمنامه، طراحی صحنه، تهیه کنندگی، فیلمبرداری، صدا، نورپردازی، بازیگری و مواردی از این دست، می‌توان خلأها را شناسایی کرد. در برخی حوزه‌ها، به اندازه کافی منابع مهم ترجمه یا تألیف شده است. اما در برخی حوزه‌ها همچنان منابع کافی وجود ندارد. برای مثال، در مورد فلان کارگردان یا فیلم، کتاب‌های زیادی ترجمه یا تألیف شده، اما در مورد سینمای ملل حتی در مورد سینمای کشورهای همسایه، منابع کافی وجود ندارد. از سوی دیگر، باید کتاب‌هایی را مد نظر قرار دارد که از زاویه یا رویکردی جدید به سینما می‌نگرند. در مورد نقش فناوری در سینما و مباحث نظری و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی‌شان منابع چندانی وجود ندارد. به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، دکتر وحیداله موسوی،وحیداله موسوی در خاتمه با اشاره به تحولات جدید در حوزه سینما، از جمله تأثیر هوش مصنوعی و دوران پسا دیجیتالیسم و کمبود کتاب‌های منتشر شده در این حوزه گفت: در مورد ژانرهای سینمایی نظیر زندگینامه، حماسی، جنگی، تریلر، گانگستری، اکشن و مواردی از این دست نیز کتاب‌هایی در دست نیست. همچنین در خصوص سینمای ایران و جنبه‌های گوناگون آن نیز همچنان خلاهایی به چشم میخورد و به نظر می‌رسد بنیاد سینمایی فارابی برای تحول در حوزه‌های مورد اشاره در بخش انتشار کتاب‌های مرتبط باید پیشگام و حامی باشد. ]]> کتاب و ادبیات Sat, 11 May 2024 07:08:16 GMT http://www.honarnews.com/vdch-knw.23nwvdftt2.html نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان فراخوان داد http://www.honarnews.com/vdcgnt9y.ak9yz4prra.html به گزارش هنرنيوز و به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، کتاب‌های کودک و نوجوان نقش بسزایی در توسعه فرهنگی و تربیتی جامعه دارند. آنها علاوه بر اینکه ابزاری برای آموزش و یادگیری هستند، به عنوان پلی برای منتقل کردن ارزش‌ها، باورها، و سبک زندگی ایرانی اسلامی به نسل آینده عمل می‌کنند. این کتاب‌ها می‌توانند با توجه به محتوا و موضوعاتی که ارائه می‌دهند، به تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی نوجوانان و کودکان کمک کنند و در تربیت آنها نقش موثری داشته باشند. با افتخار اعلام می‌کنیم که برای اولین بار، جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب‌ کودک و نوجوان در سه بخش خردسال، کودک و نوجوان برگزار می‌شود. این جشنواره یک سال در سطح ملی و بین‌المللی و سال دیگر در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد. از تمامی ناشران، نویسندگان، شاعران، پژوهشگران و تصویرگران محترم دعوت می‌شود، آثار خود را به دبیرخانه‌ جشنواره ارسال کنند. شرایط شرکت در جشنواره ۱. آثار باید در سال ۱۴۰۲ منتشر شده باشند. ۲. تمامی آثار باید با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده و در سامانه‌ خانه‌ کتاب و ادبیات ایران ثبت شده باشند. ۳. هر مولف/ناشر مجاز است هر تعداد اثر منتشر شده در بازه‌ زمانی جشنواره را ارسال کند. ۴. بررسی و داوری آثار در زمینه‌های داستان کوتاه، داستان بلند و رمان، شعر و نثر ادبی، کلیات، پژوهش و تصویرگری صورت می‌گیرد. آثار ارسالی توسط داوران جشنواره مورد بررسی قرار خواهند گرفت و برترین آن‌ها به عنوان برندگان جایزه در مهرماه سال ۱۴۰۳ معرفی شده و علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره‌ را دریافت خواهند کرد. نکات مهم در بخش اصلی، آثار باید تالیفی و به زبان فارسی باشد. آثاری که در سال‌های قبل با عنوانی دیگر یا توسط ناشری دیگر به چاپ رسیده یا به صورت گزیده آثار قبلی باشد، داوری نمی‌شود. دبیرخانه آثار رسیده به دبیرخانه را در روند داوری بررسی خواهد کرد. مهلت و شیوه ارسال اثر ناشران، شاعران، نویسندگان، پژوهشگران و تصویرگران می‌توانند پس از تکمیل نسخه فیزیکی فرم بارگذاری شده در نشانی ketabkodak.ketab ۴ نسخه از آثار خود را به نشانی تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان شهید برادران مظفرجنوبی، خیابان خواجه‌نصیر، پلاک ۲، سرای اهل قلم، طبقه ۴، کدپستی ۱۳۱۵۷۷۳۴۱۱، دبیرخانه نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان ارسال کنند. شرکت‌کنندگان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۹۱۰۰۶۳۶۳- ۰۲۱ داخلی (۸۰۸ و ۸۰۹) تماس گرفته یا به نشانی https://ketab.ir مراجعه کنند. مهلت ارسال آثار تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تعیین شده است. ]]> کتاب و ادبیات Sat, 11 May 2024 06:53:42 GMT http://www.honarnews.com/vdcgnt9y.ak9yz4prra.html تنور نمایشگاه کتاب داغ شد http://www.honarnews.com/vdcfjjd1.w6d1xagiiw.html به گزارش هنرنيوز ، سومین روز از نمایشگاه کتاب تهران (جمعه، بیست‌ویکم اردیبهشت) روز شلوغی را پشت‌سر گذاشت‌ و بازدیدکنندگان پیش از باز شدن درهای نمایشگاه در مصلی حاضر بودند. این روز که همزمان با دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، با همکاری وزارتخانه سه شعبه اخذ رأی با ۱۵ صندوق الکترونیک در سه نقطه نمایشگاه مستقر شده بود. طبق برآورد رئیس شعبه‌های حاضر، بازدیدکنندگان نمایشگاه از وجود صندوق‌های رأی استقبال کرده و میزان مشارکت را خوب ارزیابی می‌کردند. صندوق‌های تا ساعت پایانی نمایشگاه (ساعت ۲۱) مستقر بودند. همچنین امروز مصادف با تولد حضرت فاطمه معصومه (س)، برنامه‌ای را برای پاسداشت روز دختر در صحن مصلی مراسمی برپا شده بود که با استقبال خانواده‌ها همراه بود. امروز روز جمعه همزمان با تعطیلی آخر هفته، شاهد حضور خانواده‌های بسیاری بودیم که آخر هفته خود را در مصلی و به گشت و گذار گذرانند و حتی در مواردی دیده می‌شد که عده کمی، خسته از گشت و گذار، زیر انداز و... خانوادگی‌شان را هم به نمایشگاه شلوغ امروز اورده بودند. البته دست‌فروشان نیز از فرصت روز شلوغ نمایشگاه کتاب استفاده کرده و بساط خود را به نمایشگاه آورده بودند و در ساعت پایانی، آن را علم کرده بودند. در شبستان و در گوشه و کنار حیاط مصلی و بخش کودک چرخ‌های خرید قرمز را مشاهده می‌کردید که خانواده‌ها کتاب‌های خریداری شده و لوازم خود را در آن گذاشته و به گشت‌زدن در نمایشگاه ادامه می‌دادند؛ چرخ‌های خرید یکی از ایده‌های «نمایشگاه دوست‌داشتنی من» بود که به مرحله اجرایی رسیده بود. امروز علاوه بر گفت‌وگوهای اقناعی درباره حجاب که در شبستان همچنان برقرار بود و بعضا مورد استقبال قرار می‌گرفت، شاهد دو صف طولانی به خاطر حضور محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه و عادل فردوسی‌پور بودیم که برای جشن امضا آمده بودند و با حضور نیروی‌های انتظامی در این جشن‌ امضاها حضور مردم نظم خوبی داشت. امروز ناشران از بازدید و فروش راضی بودند، بخش ناشران خارجی و کودک هم شلوغ شده بود اما بخش بین‌الملل فضای آرام‌تر را پشت سر گذاشت. پرفورمنس شخصیت‌های ادبی هم امروز به نمایشگاه آمده بود و بازار عکس و سلفی مانند سال‌های قبل داغ شده بود. به گزارش ايسنا ، در روز سوم، سخنگوی نمایشگاه در نشست خبری خود درباره روز دوم نمایشگاه کتاب گفت؛ از میزان فروش کتاب تا نمره ۷۲ (از ۱۰۰) بازدیدکنندگان به نمایشگاه تا استفاده نیمی از بازدیدکننده از مترو برای آمدن به مصلی. او میزان فروش کتاب در نمایشگاه کتاب را تا پایان روز دوم در مجموع ۷۴ میلیارد تومان اعلام کرد؛ ۵۲ میلیارد تومان در بخش حضوری و ۲۲ میلیارد تومان نیز در بخش مجازی. بر اساس گفته علی رمضانی در بخش مجازی ۱۷۲ هزار نسخه کتاب فروش رفته است. او همچنین اعلام کرد، هئیت رسیدگی به تخلفات به ۸‌ پرونده تخلف ناشران رسیدگی کردند که ۳ حکم صادر شد؛ یک ناشر یک روز غرفه‌اش بسته شد و دو ناشر هم پنل مجازی شان به مدت یک روز بسته شد. ]]> کتاب و ادبیات Sat, 11 May 2024 06:48:42 GMT http://www.honarnews.com/vdcfjjd1.w6d1xagiiw.html سریال «روزی روزگاری برادر» روی آنتن می‌رود/ قصه عنایت امام رضا(ع) http://www.honarnews.com/vdcexe8o.jh8o7i9bbj.html به گزارش هنرنيوز ، سجاد اسدی تهیه‌کننده سریال «روزی روزگاری برادر» با اشاره به موضوع این سریال گفت: داستان درباره شهدای مفقودالاثر هشت سال دفاع مقدس و عنایت حضرت رضا (ع) پیرامون آنهاست. وی ادامه داد: شخصیت اصلی سریال، دکتر تدین برادر یکی از فرماندهان جنگ است که سال هاست مفقودالاثر بوده و از آنجا که پشت سر این فرمانده حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد، دکتر نام فامیلی خود را تغییر داده است. تدین که دکترای ژنتیک دارد در آستانه مهاجرت باخبر می‌شود که انگشتری متعلق به برادرش توسط کمیته مفقودین پیدا شده و او به خاطر اینکه هویت خانوادگی خود را بفهمد از مهاجرت صرف نظر کرده و پیگیر انگشتر می‌شود. تهیه‌کننده این سریال از پخش آن از جمعه ۲۱ اردیبهشت ساعت ۲۱:۱۵ از شبکه سوم سیما خبر داد و گفت: سریال «روزی روزگاری برادر» با حضور بازیگران نام آشنایی همچون علیرضا جلالی‌تبار، آشا محرابی، علی اوسیوند، محمد صادقی، رحیم نوروزی، سیروس همتی و شیرین آقاکاشی روی آنتن تلویزیون می‌رود. اسدی با بیان اینکه مطالعات پژوهشی داستان سریال، حدود پنج سال طول کشیده است، اظهار کرد: پس از ارائه طرح سریال از سوی شبکه سوم سیما به آستان قدس رضوی، ایده و فیلمنامه مورد استقبال قرار گرفت و با مشارکت آستان، تولید سریال کلید خورد که در ادامه مجموعه‌های دیگری همچون بنیاد شهید خراسان رضوی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز به عنوان حامی این حرکت فرهنگی به ما پیوستند. وی افزود: از خرداد ماه سال گذشته که طرح اولیه سریال شکل گرفت، حدود هفت ماه نوشتن فیلمنامه زمان برد و از ۲۰ بهمن مراحل پیش‌تولید و از ۲۲ اسفند تصویربرداری آغاز شد که تا ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و همچنان مراحل تدوین سریال در حال انجام است. تهیه‌کننده سریال «روزی روزگاری برادر» با اشاره به اینکه بخشی از سریال در مشهد مقدس فیلمبرداری شده است، توضیح داد: با توجه به محتوا و خط سیر داستان، بخش اصلی سریال در تهران و بخش‌هایی نیز در شهرک دفاع مقدس و حرم مطهر حضرت رضا (ع) فیلمبرداری شده است. وی در پایان گفت: سریال «روزی روزگاری برادر» در قالب هشت قسمت ۴۰ دقیقه‌ای، به نویسندگی یزدان محمدکاظمی نویسنده مشهدی و آهنگسازی فرید سعادتمند تولید شده است. ]]> راديو و تلويزيون Sat, 11 May 2024 06:36:59 GMT http://www.honarnews.com/vdcexe8o.jh8o7i9bbj.html بجه های مسجد به باروری رسیدند / برگزاری جشنواره از 18 تا 21 اردیبهشت در بافق یزد http://www.honarnews.com/vdcdxo0n.yt0nz6a22y.html به گزارش هنرنیوز ، کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد اظهار کرد: احساس کردیم بچه‌های مسجد به باروری رسیده‌اند و این رویداد می‌تواند خروجی خوبی برایمان داشته باشد و ما فعالان تئاتر مسجد را وارد شکل جدی‌تری از تئاتر کنیم. وی در ادامه به کارگاه‌های کارگردانی در مشهد اشاره کرد و در ادامه تاکید کرد: چشم‌انداز جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد این بود که بچه‌های تئاتری را به رشد برساند تا این افراد به جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره تئاتر ایثار و حتی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند و کم‌کم حضور خود را در جریان تئاتر کشور اعلام کنند. وی سپس به ضرورت و تلاش‌های انجام شده برای ورود تئاتر به روستاها پرداخت . مصطفی موتورچی در ادامه این جلسه گفت: جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در بافق یزد برگزار می‌شود . وی دلیل منتشر نشدن فراخوان منحصر به این جشنواره را برگزاری رویدادهای تئاتری چون «محرابیان» طی سه سال گذشته در استان‌ها معرفی کرد که باعث شده تا علاقه‌مندان به تئاتر از مساجد به محله و روستا و در نهایت شهرستان و رویدادهای استانی راه یابند. دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در ادامه افزود: ۱۸۰ اثر توسط هیات بازبین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۴۲ اثر به بازبینی حضوری رسید و در نهایت ۱۴ اثر به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت. گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم وی پیش زمینه کار تولید تئاتر در مسجد را تربیت مربی معرفی کرد و سپس به سلسله آموزش‌های ویژه مربیان پرداخت و یادآور شد: ۸ نقطه پایلوت در استان‌ها انتخاب شد و با هدف اینکه مربیان، آموزش‌دهندگان بچه‌های مسجد در استان‌هایشان باشند ۲۰۰ نفر در کلاس‌ها حضور یافتند و در نهایت به ۸۰۰ گروه در سراسر کشور رسیدیم. تئاتر، کار گروهی است موتورچی پیش زمینه کار تولید در مساجد را علاوه بر مربی، نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد دانست که باید تک جنسیتی باشد و طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجرا شوند. وی همچنین اظهار کرد: جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با این هدف طی سه دوره برگزار شد و ماحصل و خروجی آن که شامل ۱۵۰ نمایشنامه بود، برای تولید تئاتر توسط بچه‌های تئاتر مردمی مسجد در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت. کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تاکید کرد: آنچه ما در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در دستور کار قرار دادیم گروه محوری است و آنچه می‌خواهیم در این رویداد هنری مطرح کنیم است که تئاتر، کار گروهی است و کار فردی نیست و اگر دوستان گروه داشته باشند می‌توانند موفق شوند و اجرای بهتری داشته باشند. جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» وی ادامه داد: در جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد جایزه‌ها بیشتر گروهی هستند و یک جایزه ویژه مزین به نام «فرج الله سلحشور» خواهیم داشت که از مسجد تئاتر را آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد. گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تصریح کرد: ما با جایزه «فرج الله سلحشور» به بچه‌های تئاتر مسجد می‌گوییم که می‌توان از مسجد برخواست و کارگردان و هنرمندی جهان شمول شد که اثرش توسط ۴۰ میلیارد نفر دیده شده است. کارگاه کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی وی ادامه داد: آیین افتتاحیه این جشنواره ۱۸ اردیبهشت ماه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق برگزار می‌شود و گروه های نمایشی یک اجرا در امامزاده عبدالله و سه اجرا ر مساجد شهر بافق و یزد خواهند داشت. موتورچی دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد همچنین یادآور شد: در طول برگزاری یان جشنواره علاوه بر کارگاه‌های ویژه کارگردانی، با همکاری انجمن هنرهای نمایشی بافق دو کارگاه ویژه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی ویژه مسجد تعریف شده که دوره آموزشی نمایشی با حضور سیدحسین فدایی حسین و کارگاه کارگردانی با حضور نصرالله قادری خواهد بود. جوایز جشنواره وی ادامه داد: جایزه بازیگری این جشنواره شامل ۷ جایزه بازیگران خانم و ۷ جایزه ویژه بازیگران مرد خواهد بود.همچنین نویسندگی و کارگردانی سه برگزیده و در رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت و در طراحی بصری ۲ جایزه برگزیده و تقدیری خواهیم داشت. همچنین در این دوره از رویداد تئاتر مردمی بچه‌های مسجد دو پاسداشت خواهیم داشت و جایزه ویژه جشنواره به نام «فرج الله سلحشور» به گروه برتر جشنواره اهدا خواهد شد. کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان این جلسه به جایزه ۳۰۰ میلیونی این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور جایزه ۲۰ میلیون تومانی است که به ۵ گروه برگزیده اعطا خواهد شد. همچنین به گروه‌های برگزیده جایزه ۱۰ میلیون تومان اهدا می‌شود. در پایان این نشست خبری پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد. ]]> تئاتر و موسیقی Sun, 05 May 2024 13:59:25 GMT http://www.honarnews.com/vdcdxo0n.yt0nz6a22y.html امروزه شاهد سینمایی بی‌هویت و خنثی هستیم http://www.honarnews.com/vdccs0qo.2bqox8laa2.html به گزارش هنرنیوز ، اسماعیل فلاح پور کارگردان فیلم های سینمایی «حرفه‌ای» و «تیک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت : ضرب المثل قدیمی «آفتابه لگن هفت دست ولی شام و نهار هیچی» بهترین عبارتی است که می توانیم برای این جشنواره های ریز و درشت و بی خاصیت به کار ببریم. وی سپس با بیان اینکه متأسفانه مدیران سینمایی به جای اینکه به اصل سینما بپردازند در پی گسترش حواشی هستند اظهار داشت: امروزه ما باید در پی تولید فیلم هایی باشیم که بتوانند با مخاطبان داخلی و خارجی به شکل گسترده ای ارتباط برقرار کنند. ما باید از سطوح فرهنگی بالا این ارتباطات را به وجود آوریم اما افسوس که برخی اصول را فراموش کرده ایم! فلاح پور تصریح کرد: این اتفاق زیبنده سینمای ایران نیست که بسیاری از سینماگرانش امکان کار کردن ندارند، این قشنگ نیست که تعدادی از فیلمسازان حرفه ای این سینما حتی امکان جذب سرمایه برای تولید فیلم ندارند! امروزه سینما در کشور ما یا به صورت سفارشی شده که ارگان ها مبادرت به تولید اثر می کنند و بی تعارف هم دیده ایم که محصولات شان در اکران عمومی با اقبال مردمی روبرو نمی شوند و در نهایت از تلویزیون یا پلتفرم ها به پخش می رسند و یا شاهد سینمایی بی هویت و خنثی هستیم که اغلب به اسم کمدی دست به تولید آثار دم دستی می زنند تا فروش کنند! این سینماگر تأکید کرد: امروزه در کشورمان اثری از سینمای ملی باقی نمانده و این اتفاق درست برخلاف اظهارات برخی مدیران فرهنگی و سینمایی است که داعیه دار این هستند که ما سینمای ملی داریم. ما زمانی می توانیم مدعی سینمای ملی باشیم که همه سینماگران‌مان توان کار کردن داشته باشند. وی متذکر شد: بدیهی است که دفع سرمایه‌هایی که می تواند در این بزنگاه های بحرانی سینمای ملی را جان بخشی کند غلط است؛ بودجه های دولتی هرگز نباید خرج هر چیز دیگری از جمله این جشنواره ها شود. این جشنواره ها برای گروه و دسته هایی حیاتی است که منافعی در برگزاری این رویدادها دارند و ستاد و تبلیغات و سفر و پذیرایی راه می اندازند و حاصل این ها رقم هایی گزاف می شود. فلاح پور در خاتمه این گفتگو افزود: اگر در کل جز ۲-۳ جشنواره مهم مابقی جشنواره های سینمایی حذف شوند و بودجه های آن ها وارد صندوقی برای توسعه ملی سینمای ملی شود قطعاً اثرگذارتر است و می تواند آینده درخشانی را برای سینمای کشور رقم بزند که هم عموم سینماگران از مواهب آن بهره مند شوند و هم سطح فرهنگی جامعه بتواند ارتقا پیدا کند. ]]> سینما Tue, 30 Apr 2024 09:56:53 GMT http://www.honarnews.com/vdccs0qo.2bqox8laa2.html